Attēls no Pixaby |
Biopsihosociālā pieeja veselībai ietver sevī
paplašinātu skatījumu uz veselību, norādot, ka nav iespējams skatīt psihiskās
veselības jomu atrauti no bioloģiskās veselības un sociālās jomas (Engel, 1977). Šī referāta ietvaros tiks
apskatīta sociālās vides radīto bioloģisko izmaiņu ietekme uz psihisko
veselību. Sociālās vides jomā tiks apskatīta vecāku dzīves traumatiska pieredze,
bioloģisko izmaiņu jomā tiks pievērsta uzmanība vecāku gēnu aktivitātes
izmaiņām saistībā ar traumatisko dzīves pieredzi un to, kādā veidā šīs izmaiņas
ietekmē pēcnācēju psihisko veselību. Nav šaubu, ka vecāki ietekmē savu pēcnācēju
psihisko veselību, tomēr ierasti ar to tiek domāta vecāku- bērnu mijiedarbības
kvalitāte vai tās trūkums bērnam attīstoties un uzaugot. Tāpat gana bieži tiek
runāts par mātes veselības stāvokļa grūtniecības laikā ietekmi uz bērnu. Retāk
tiek runāts par ģenētiskā formātā nodotiem psiholoģiska rakstura veselības
traucējumiem un vēl retāk tiek runāts par vecāku dzīves traumatiskām pieredzēm
un to nodošanu bērniem ģenētiskā
formātā.
Izmantojot Bronfenbrennera modeli (Bronfenbrenner, 1994), ir redzams, ka šobrīd hronosistēma piedzīvo
būtiskus satricinājumus, kas pavisam noteikti atstāj ilgstošu negatīvu ietekmi
ne tikai uz bioloģisko veselību, tas skar arī sociālo sfēru un ietekmē psiholoģisko
labklājību. Attiecībā uz smadzeņu darbību, ir liecības, ka Covid- 19 var
izraisīt smadzeņu iekaisumu, kurš rezultējas kognitīvo funkciju pavājināšanā (Rhea
et al., 2020)-
tātad ietekmē bioloģiski psiholoģisko veselību. Lai arī šī pētījuma ietvaros ir
pētīta peļu dzīve, tomēr, ņemot vērā iepriekš atklātās sakarības gan peļu, gan
cilvēku pētījumu rezultātu starpā, kā arī ņemot vērā citu saslimšanu (piem. AIDS) radīto smadzeņu iekaisumu norisi
cilvēkiem, var izteikt minējumu, ka šos rezultātus var attiecināt arī uz
cilvēkiem. Diemžēl Covid-19 ietekme neaprobežojas tikai ar tiešu ietekmi- t.i.
neskar tikai un vienīgi saslimušos ar šo vīrusu. Ir vērojama arī pastarpināta
ietekme, kuru rada pandēmijas dēļ noteiktie ierobežojumi. Tā, piemēram, pirmā
Covid-19 viļņa laikā Kanādā veiktajā pētījumā tika konstatēta esošo psihisko
saslimšanu saasināšanās (Cameron et al.,
2020). Pandēmijai turpinoties, Lielbritānijas vadošais psihiatrs Adriāns
Džeimss ir izteicis prognozes, ka tās ietekme uz psiholoģisko veselību varētu
būt līdzvērtīga otrā pasaules kara radītajai ietekmei (Sample, 2020) un Lielbritānijas Mentālās veselības centra 2020.gada
septembrī prezentētā prognoze liecina, ka psiholoģiskā palīdzība varētu būt
nepieciešama 20% iedzīvotāju (O'Shea, 2020). Šī iemesla dēļ tieši šobrīd kā nekad ir vērtīgi būt
informētam par to, ka dažāda veida traumatisko pieredžu laikā piedzīvotais
stress ietekmē ne tikai pašu indivīdu, bet vai un kā šī pieredze var tikt
nodota nākamajām paaudzēm.
Cilvēku vēlme atrisināt dažāda veida veselības
problēmas, tai skaitā psihiskās, kopš cilvēces pirmsākumiem ir bijusi
neapturama. Ir meklēti dažādi risinājumi, gan izmantojot augu un dzīvnieku
pasaulē balstītu dziedniecību, gan dažādos rituālos balstītu, gan kolektīvi,
gan pāros, gan individuāli veiktās dažāda veida manipulācijās. Līdz ar
zinātniski tehnisko progresu, ir mazinājies nezināmais dažādu slimību izcelsmē,
norisē un ārstēšanā, tomēr vēl aizvien ir gana daudz neskaidrību. Tāpat
mūsdienās ir pieejama bagātīga dažādu tautu tradīcijās balstīta pieredze, kurai
ne vienmēr ir pieejams zinātnē balstīts pamatojums, tomēr tas nemazina cilvēku
interesi par tām. Tāda, piemēram, ir ģimenes sakārtojumu metode, kuru,
balstoties savā misionāra darba pieredzē Āfrikā, izveidojis Berts Helingers.
Šīs metodes ietvaros darbs ar klientiem notiek caur iepriekšējo paaudžu
traumatisko pieredžu apzināšanos un dziedināšanu (Peterson, 2007). Šāda darba ietvaros bieži vien nākas saskarties ar
dzimtas pagātnes faktiem, kas ietekmējuši konkrētā indivīda psihisko veselību,
bet par kuriem neviens nav zinājis. Tamdēļ, psiholoģiskās palīdzības veids šīs
teorijas ietvaros šķiet apvīts ar mistiku. Iespējams, tieši šī iemesla dēļ to bieži
kritizē par zinātniskā pamatojuma trūkumu (Lastovskis,
2019). Jāatzīst, ka, šī kritika nav attiecināma pilnībā uz visiem
Helingera apgalvojumiem. Ir veikti pētījumi, kas netieši tos pamato, lai arī ne
pilnā apmērā. Otrs šī darba mērķis ir parādīt to, kā jebkurai mistikai ar laiku
rodas kāds zinātnisks izskaidrojums, tādējādi mazinot spriedzi dažādu uzskatu
par „pareizo” pieeju kāda ar veselību saistītu jautājuma risināšanu pārstāvju
vidū.
Šajā darbā tiks apskatīts tas, kā attīstās zinātniski
pamatots priekšstats par to, kādā veida vecāki var nodot savu traumatisko
pieredzi nākamajām paaudzēm, pēdējā nodaļā pievēršoties iespējamiem
risinājumiem kā mazināt šo ietekmi gan preventīvi, gan konkrētu intervenču
veidā.
Iedzimtība
kā bioloģisks process
Līdz ar zinātnes
attīstību, ir pieaugusi zinātniski pamatota izpratne par dažādiem tautas
ticējumos balstītiem pieņēmumiem un ārstniecības metodēm, tai skaitā arī par
iedzimtību. Ar pēdējā izpratni visciešāk ir saistīta ģenētikas zinātnes, kas ir
viena no galvenajiem bioloģijas pīlāriem (Winchester, 2020), attīstība. Ģenētika nodarbojas
gan ar iedzimtības izpēti kopumā, gan gēnu izpēti atsevišķi. Savukārt
epiģenētika pēta specifisku gēnu, vai ar gēnu saistītu organisma olbaltumvielu
ķīmiskās modifikācijas (Rogers, 2018). Epiģenētika ir centrālais elements
ģenētikas un vides ietekmes izpētē. Pats vārds ir etimoloģiski atvasināts no grieķu valodas,
kur priedēklis “epi” nozīmē “virs”, tātad virs ģenētikas. Par epiģenētiskajiem mehānismiem dēvē DNS (dezoksiribonukleīnskābi, kurā iekodēta ģenētiskā informācija
iedzimto īpašību pārņemšanai) modifikācijas jeb metilēšanu, kas var būt mainīgi
dzīves laikā, gan arī citi mehānismi, kuri, lielākoties nav mainīgi (DNA,2020). Epiģenētiskos mehānismus mēdz dēvēt par tulkiem starp
vidi un gēniem (Schiele, 2020). Tādējādi attīstoties ģenētikai,
tika atklāts, ka un izpētīts kā gēnu
darbību var ietekmēt ārējā vide. Tā, piemēram, pētījumi ar monozigotiskajiem jeb
vienšūnas dvīņiem, pierādīja, ka ārējā vide var ietekmēt gēna uzvedību (Fraga
et al., 2005).
Lielas kohortas pētījumā tika atklāts, ka pieaugušo vienšūnas dvīņu atsevišķu
gēnu metilēšana ir atšķirīga, kas netika novērots agrīna vecuma vienšūnas
dvīņiem. Tāpat tika atklāts, ka gēnu darbību var ietekmēt variācijas
ģenētiskajā sekvence, kas ietekmē tikai vienu gēnu veidojošo bloku (Single nucleotide polymorphism, 2019)
jeb viena nukleotīda polimorfismi un ir novērotas mazāk kā 1% populācijas. Starptautiski
šo jēdzienu apzīmē ar SNP un min, ka bieži šīs izmaiņās ir kā marķieri, kuri
norāda vienas vai otras slimības iespējamību, kā arī potenciālo reakciju uz
ārstēšanas procesu.
Sākotnēji uzskatīja, ka pēcnācēji manto tikai
noteiktas gēnu kombinācijas, uzskatot, ka jebkādas citas izmaiņas tiek
„nodzēstas” dzimumšūnas veidošanās jeb gematoģenēzes procesā. Taču pēdējā laika
nostiprinās pārliecība, ka pēcnācēji var mantot gan epiģenētiskās, gan gēnu
strukturālās izmaiņas. Pirmais pētījums, kas radīja augsni šādai ideja tika
veikts ar pelēm vēl pagājušajā gadsimtā (Morgan et al., 1999). Tādējādi tika izteikta
iespējamība, ka vecāku dzīves laikā radušās slimības var tikt nodotas pēcnācējiem,
tai skaitā arī tās, kas saistītas ar psihisko veselību. Šāda iespējamību
apstiprināja 2008.gadā veiktais šizofrēnijas slimnieku pēcnāves epiģenētiskais
pētījums, kura atklāja ka ar šo saslimšanu saistīto gēnu metilēšanas īpatnības
ir atrodamas ne tikai šo slimnieku smadzeņu audu šūnās, bet arī spermā (Mill
et al.,2008). Tādējādi
tika izteikts minējums, ka konkrētās slimības iezīmes var tikt nodotas
pēcnācējiem.
Stress
kā bioloģisks process
Kā savā grāmatā par veselības psiholoģiju norāda
Džeina Ogdina (Ogden, 2007, 221-222),
visbiežāk par stresu runā kā par indivīda un vides mijiedarbību jeb
piemērošanos videi (Lazarus & Launier,
1978). Piemērošanos videi ietekmē indivīda attieksme pret potenciālo stresa
izraisītāju un attieksme pret savām spējām pārvarēt sekas, kuras rada šis
potenciālais stresa izraisītājs.
Stresa fizioloģiskās sekas ir plaši pētītas,
galvenokārt laboratorijā, un šie pētījumi uzsvēruši divas galvenās fizioloģisko
izmaiņu grupas: simpātisko aktivizēšanās jeb simpātiskās nervu sistēmas
atbildes reakcija uz kādu notikumu, kas uztverts, kā stresa pilns un rezultējas
ar adrenalīna un noradrenalīna izdalīšanos un hipotalāma-hipofīzes-virsnieru
darbības aktivizēšanās, kā rezultātā notiek kortizola izdale (Ogden,
2007, 228-229). Abas šīs fizioloģiskās izmaiņas nepakļaujas
cilvēka apzinātai kontrolei, bet, ja simpātisko aktivizēšanos cilvēks vēl var
novērot un atpazīt, tad hipotalāma-hipofīzes-virsnieru darbības aktivizēšanās
notiek cilvēkam nemanāmi. Nav noliedzams, ka efektīvāka stresa ietekmes radītā
negatīvā efekta mazināšana var notikt tad, ja indivīds apzinās, kas notiek,
tādējādi simpātiskas aktivēšanās procesa radītās sekas ir vieglāk mazināt, kā
hipotalāma-hipofīzes-virsnieru darbības aktivizēšanās sekas.
Psihiskās veselības saistība ar
stresu un ģenētiku
Ir noskaidroti vairāki gēni, kas ietekmē stresa
procesu, tai skaitā fakts, ka FKBP5 gēna darbība ir saistīta ar kortizola
izdales sistēmas regulāciju. Gēns FKBP5
modulē glikokortikoīdu receptoru aktivitāti, kas savukārt saistās ar kortizolu.
Šī gēna loma ir būt par atgriezeniskās saites sastāvdaļu, kas signalizē par to,
ka ir pienācis laiks mazināt stresa
līmeni. Normālas darbības ietvaros gēns FKBP5 reaģē uz glikokortikoīdu
receptoru aktivitāti, to mazinot. Tādejādi
FKBP5 darbība paredz samazināt hipotalāma-hipofīzes-virsnieru darbības sekas,
t.i. ļauj organismam ātrāk nonākt adaptīvā stāvoklī pēc stresora iedarbības
Ņemot vērā to, ka notiek mijiedarbība, tad, saistībā ar stresa kontroli, mēdz
skatīt gan gēna FKBP5, gan glikokortiokoīdu receptoru darbības izmaiņas. Lai vai kā, ja viens no viņiem nestrādā
normāli, tiek traucēta stresa kontrole. Šie traucējumi izpaužas kā stresa
hormonu sistēmas aktivācijas paildzināšanās pēc stresora iedarbības- tādējādi
radot iespēju veidoties stresā bāzētu psihisko slimību attīstībai, tādām, kā
smaga depresija, bipolārie traucējumi vai posttraumatiskā stresa traucējumi. (Binder, 2009). Arī Zanass un kolēģi savā
pētījumā (Zannas et al., 2015) atzīst, ka šī gēna FKBP5 darbības
izmaiņas varētu būt saistītas ar slikti
adaptīvām hipotalāma-hipofīzes-virsnieru ass reakcijām, taču to virziens var
atšķirties atkarībā no stresa un slimības konteksta. Tā, piemēram, ir novērota
šī gēna ietekmētās pazeminātās kortizola izdales saistība ar depresiju (Velders et al., 2011). Velders un kolēģi norāda, ka lai arī ierasti
depresiju saista ar paaugstinātu kortizola izdali, tomēr ir jāņem vērā
kortizola mērījumu veikšanas laiks. Cilvēkiem ar un bez depresijas dažādos
dienas laikos atšķiras kortizola līmenis. Tā, piemēram, no rīta depresijas
slimniekiem kortizola līmenis ir zemāks, bet pēcpusdienā- augstāks, savukārt
indivīdiem bez depresijas simptomiem, kortizola līmeņa rādītāji no rīta ir
augstāki, bet vakarā- zemāki.
Vecāku traumatiskās pieredzes
nodošana nākamajām paaudzēm
Kā jau iepriekš tika minēts, stress rodas indivīda
un vides mijiedarbībā un, ja stresori ir spēcīgi vai arī tie ir ilgstoši, tad
to iedarbības rezultātā var rasties traumatiska pieredze. Dažāda veida globālas
krīzes var kļūt vienu no šādu traumatisko pieredžu cēloņiem. Reičelas Jehudas
un viņas kolēģu pētījumu fokusā vairākus gadus ir bijusi holokaustu
piedzīvojušo traumatiskās pieredzes nodošana pēcnācējiem bioloģiskā veidā, kas
rezultējās ar atzinumu, ka šajā procesā lielu lomu spēlē gēna FKBP5 metilēšana,
kuru veic noteiktas metilgrupas molekulas. Jehuda un kolēģi 2016.gadā publicēja
pētījumu, kurš parādīja, kādā veidā bioloģiski
notiek smagas psiholoģiskas traumas pieredzes nodošana pēcnācējiem (Yehuda et
al.,2016). Tas bija pirmais
šāda veida pētījums cilvēku izlasē, pirms tam līdzīgas sakarības tika novērotas
pētot dzīvniekus, konkrēti – peles (Dias & Ressler, 2013; Gapp et at., 2014).
Tāpat šajos pētījumos tika novērota gan SNP marķiera rs1360780 esamība FKBP5 gēnā, gan arī īpatnības FKBP5
gēnā metilēšanā. Abas tika nodotas pēcnācējiem,
gluži jebkāda cita iedzimta pazīme. Te gan jāmin, ka konkrētā gēna metilēšanas
izmaiņas atšķīrās holokaustu piedzīvojušo vecāku un viņu pēcnācēju gēnos. Holokaustu
piedzīvojušajiem FKBP5 metilēšana konkrētajā gēna vietā bija augstāka, kā indivīdiem,
kuri neko tādu nebija piedzīvojuši, bet Holokaustu piedzīvojušo pēcnācējiem šis
pats metilēšanas rādītājs bija zemāks, kā to nepiedzīvojušo vecāku bērniem. Arī
atkārtojot šo pētījumu lielākā izlasē, iegūtie rezultāti bija līdzīgi-
pazemināta FKBP5 gēna metilēšana, kas noved pie augstāka psihopataloģijas riska
Holokaustu piedzīvojošo pēcnācējiem (Bierer et al., 2020). Savā ziņā līdzīgus
rezultātus uzrādīja kāds cits pētījums, kura tika norādīts, ka stresa gēnu
izmaiņas (to skaitā FKBP5) pozitīvi paredzēja kortizola līmeni, bet bērnībā
piedzīvotā traumatiskā pieredze- negatīvi paredzēja kortizola līmeni (Pagliaccio
et al., 2013).
Tādējādi norādot, ka epiģenētiskais mantojums liek stresa apstākļos reaģēt ar
augstāku kortizola līmeni, kamēr paša pieredzētais stress rezultējas ar zemāka
kortizola līmeņa izdalīšanos kā citiem indivīdiem bez traumatiskas pieredzes un
bez šīm epiģenētiskajām izmaiņām stresa situācijās. Ja šim faktam pieiet no
evolūcijas viedokļa, tad ir redzams, ka notiek rūpes par sugas saglabāšanu-
augstāka reakcija uz stresoriem varētu radīt potenciāli augstāku iespējamību
izvairīties no dzīvībai bīstamām situācijām. Savukārt pazemināta reakcija uz
stresa situācijām ļauj pieņemt to, kas nepakļaujas indivīda kontrolei, tādējādi
atkal palielinot iespējamību izdzīvot pastāvīgos stresa apstākļos. Līdzīgus
rezultātus var redzēt arī pētot šī brīža nenoteiktības situācijas ietekmi. Tā,
piemēram, viens no jaunākajiem pētījumiem, kas veikts Covid-19 apstākļos,
atzīst, ka šie nenoteiktības apstākļi senioriem nav aktivizējuši esošu posttraumatisko
stresa sindromu (Rutherford et al., 2020). Pētnieki norāda, ka, iespējams, iemesls ir
saistīts ar pieredzi, kas savā ziņā sakrīt ar iepriekš minēto- paša indivīda piedzīvotā
trauma samazina kortizola izdali nākošā stresa apstākļos.
Atgriežoties pie Jehudas pētījuma, tika
atrasta saikne starp vecāku un bērnu FKBP5 gēna darbību- Holokaustu
piedzīvojušo un viņu bērnu gēnu metilēšanas radītāji korelēja savā starpā. Protams,
nevar noliegt vecāku- bērnu mijiedarbības ietekmi uz epiģenētiskajām izmaiņām,
kā jebkura cita stresora ietekmi. Tā, piemēram, tika atrasta saistība starp
mātes depresivitāti grūtniecības laikā
un jaundzimušo. Šī saistība atkal parādījās FKBP5 gēnā (Wang et al., 2017). Lai, arī pētnieki atzīst, ka vecāku un bērnu
mijiedarbības faktoru pilnība nevar izslēgt, tomēr Jehudas 2016.gada pētījumā
tika konstatēts, ka Holokaustu piedzīvojušo vecāku pēcnācēju bērnības traumas FKBP5
gēnā atspoguļojas savādāk, kā tie rādītāji, kuri korelēja ar vecāku rādītājiem.
Lai pārbaudītu hipotēzi par mātes un
bērna piesaistes attiecību un ģenētisko rādītāju saistību ar bērna stresa
reaktivitāti tika veikts pētījums (Mulder et al., 2017) 14 mēnešu vecu mazuļu
izlasē, paredzot, to, ka gan mātes neiejūtīgā izturēšanās, gan bērna ģenētiskie
marķieri uzrādīs saistību ar stresa reaktivitātes rādītājiem. Par pārsteigumu
pētījuma autoriem, mātes emocionālā neiejūtīguma rādītāji neuzrādīja saistību
ar mazuļa kortizola reakciju, savukārt gēna FKBP5 metilēšana, gan, arī jau
iepriekšminēta ģenētiskā marķiera rs1360780
esamība, tādu saistību uzrādīja. Savukārt pavisam nesen veiktajā pētījumā (Alexander et al. , 2020) bērnības traumu piedzīvojušu, bet psihiski un
fiziski veselu indivīdu izlasē, tika konstatēts, ka nav novērojamas citās
līdzīgās izlasēs vērojamās FKBP5 gēna metilēšanas, nedz arī
kortizola reaktivitātes īpatnības. Šādi rezultāti tika iegūti, arī tad, ja tika
novērota riska marķiera rs1360780
esamība. Šī pētījuma veicēji izsaka
varbūtību, ka, šādi rezultāti iegūti tamdēļ, ka pētījumā analizēti tikai veseli
indivīdi un ar vieglām bērnības traumām, salīdzinot ar citiem pētījumiem, kur
piedalījušies indivīdi ar depresijas pazīmēm (Klinger-König et at., 2019).
Tādējādi var izteikt
varbūtību, ka gēnos ar epiģenētikas palīdzību tiek ierakstīta ne tikai paša
indivīda traumatiskā pieredze, bet arī tā pieredze, kuru ir piedzīvojuši
vecāki- tātad vecāki var nodot to nākamajām paaudzēm. Ņemot vērā to, ka ir
tikpat kā neiespējami izslēgt traumatiskās pieredzes nodošanu audzināšanas
procesā, ikviens no augstāk minēto pētījumu autoriem ir norādījis, ka ir nepieciešami
turpmāki pētījumi, lai apstiprinātu hipotēzi, ka un kā tieši vecāku piedzīvotais stress tiek epiģenētiski
pārmantots.
Lai kā arī nebūtu, iepazīstot
šādu pētījuma rezultātus, neviļus nāk atmiņā teiciens: „Stipri vecāki rada
vājus bērnus, kuri rada vājus laikus, kas rada stiprus pēcnācējus utt”.
Traģiskais šajā stāstā ir tas, ka palīdzību ierasti rekomendē meklēt „vājajiem”
bērniem, lai gan faktiski, ja viņu „stiprie” vecāki būtu dziedējuši savu
traumatisko pieredzi un nebūtu to ģenētiskā formā nodevuši saviem bērniem, tad
bērnu nemaz nebūtu tik „vāji”. Šis ir paradokss, kuru grūti pieņemt spēcīgajiem
vecākiem, jo šķiet, ja jau viņi ir varējuši pārdzīvot visu ko savā dzīves
laikā, tad kāpēc gan viņu bērni, kuriem dzīves apstākļi ir daudz labāki, nespēj
tikt galā ar dzīves grūtībām? Nenodot savu traumatisko pieredzi bērniem
ģenētiskā formātā ir būtisks iemesls dziedēt to savlaicīgi.
Pētot ģenētisko
pārmantojamību, nevar neatcerēties vēl kādu senu teicienu: „Tēvu grēki iet līdz
septītajai paaudzei”. Attiecība uz paaudžu skaitu ir veikti pētījumi, kas
liecina par traumatiskās pieredzes pārmantojamību līdz 4 paaudzei sekojot tēva
līnijai. Šajā pētījumā tēva līnija izvēlēta mērķtiecīgi, lai izslēgtu vecāku un
bērnu mijiedarbības ietekmi. Te gan būtiski pieminēt, ka pētījums veikts ar
pelēm (Van Steenwyk et al., 2018). Attiecībā uz dzimumu, ir zināms, ka
sievietēm epiģenētiski pārmantotā paaugstinātā kortizola izdale stresa
apstākļos ir ar nozīmīgu pozitīvu saistību, kur pretī vīriešu dzimumam šī
saistība ir nenozīmīgi pozitīva (Pagliaccio et al., 2013). Tāpat, saistība ar
dzimumu, bāzējoties pētījumiem par Holokausta upuriem, tiek izteikta varbūtība,
ka sievietēm stress, kurš pārdzīvots pirms puberitātes iestāšanās, varētu
izraisīt izmaiņas olšūnās (Bierer et al., 2020). Dzimumatšķirības ir
novērotas pētot iepriekšējo paaudžu pieredzi un to pēcnācēju saslimstību ar
diabētu (Kaati et al., 2002). Tā, piemēram, tika atklāts, ka epiģenētiskās izmaiņas var
skart ne tiešos pēcnācējus, bet mazbērnus,
pie kam saistībā ar dzimumu. Daudz biežāk ar diabētu slimojuši to
vīriešu mazdēli un to sieviešu mazmeitas no tēva puses, kuru bērnību bija
pavadījuši pārpilnībā. Tāpat šajā
pētījuma tika atklāta saistība starp vecumposmiem, kuros piedzīvots pārpilnības
periods. Ciešāka saistība ar diabētu nākamajās paaudzes bija vērojama tad, ja
vectētiņi pārpilnību bija piedzīvojuši agrā jaunībā, bet tēva puses vecmāmiņas-
pavisam agrīnā bērnībā vai pat vēl pirms piedzimšanas. Abi šie periodi ir
saistīti ar dzimumšūnu veidošanos.
Intervences epiģenētiski ietekmēto
psihisko slimību ārstēšanai
Ir vērojama sakarība starp
zinātniski tehnisko progresu un psihisko slimību izcelsmes skaidrojumu un
ārstēšanas metožu attīstību. Ja pirmatnējās civilizācijās tas bija mistikas
apvīts fenomens, tad mūsdienās tas tiek reducēts līdz ķīmiskiem procesiem. Visbiežāk
par piemērotāko ārstēšanas veidu tiek atzīts tas, kas balstīts attiecīgajā
attieksmē. Ja izcelsme mistiska, tad ārstēšana notiek mistiski, ja izcelsme ir
ķīmiska tad ārstēšana notiek ķīmiski. Lai arī nevar noliegt psihisko slimību
saistību ar bioķīmiskiem procesiem, tomēr koncentrēšanās tikai un vienīgi uz
tiem, var mazināt būtisku- slimnieka līdzestības faktora nozīmi. Tā, piemēram,
pētījumā par psihisko slimību uztveri (Schroder
et al., 2020) tika atklāta saistība starp depresijas cēloņa uztveri, gaitu
un tās ārstēšanas rezultātiem. Jo smagāka bija depresija, jo lielāka ticība
bija tam, ka slimība saistīta ar izjauktu ķīmisko līdzsvaru un jo mazāka ticība
veiksmīgam ārstēšanās iznākumam, kas rezultējās ar tieši tādu faktu- ārstēšanas
programmas rezultāti bija sliktāki tieši tai grupai, kura bija pārliecināti par
to, ka depresijas avots ir ķīmiska nelīdzsvarotība. Faktiski šajā gadījumā
lielākais ieguvējs no depresijas cēloņa saistību ar bioķīmisko procesiem ir
uzņēmēji, kuri piedāvā ķīmiskus preparātus to ārstēšanai. Ņemot vērā augstāk
minētā pētījuma rezultātus, būtu vērts vairāk uzmanības pievērst tam, cik lielā
mērā šādu saslimšanu ārstēšanu var veikt arī ar nefarmokoloģiskiem preparātiem,
meklējot katram indivīdam vispiemērotāko no veidiem. Analizējot vairākos
pētījumos veikto agrīnās bērnības pieredzes ietekmi uz gēnu darbības izmaiņām,
tika atzīts, cik būtiski ir saprast šo procesa darbību, lai varētu ar tā
palīdzību uzlabot indivīda veselību, gan veicot preventīvus pasākumus, gan
pielietojot vispiemērotāko no iespējamajām intervencēm iegūto slimību
ārstēšanai (Szyf & Bick,
2012). Attiecībā uz to,
ko darīt un kā dziedēt, ir jau daži pētījumi, kas ne vienmēr ir stāsts ar
psihofarmokoloģiju. Iedvesmo biologa Lerija
Feiga doma: "Ja tas ir epiģenētisks, tas reaģē uz vidi. Kas nozīmē, ka
negatīva vides ietekme var būt atgriezeniska" (Curry, 2019). Tas sniedz cerību, ka
vienkārši ir vērts turpināt pētījumus šajā jomā, lai atrastu veidus, kā tieši labot negatīvās vides ietekmē radušās epiģenētiskās pārmaiņas. Tā
var būt gan psihoterapija, gan arī vienkārša apzinātības prakse. Pētījumi
parāda, ka gēna FKBP5 metilēšana
samazinās meditējot, tātad meditācijas ietekme ir vērojama molekulārā līmenī
(Bishop et al.,2018).
Lieliski, ka šī pētījums veikts traumatisku pieredzi piedzīvojušu kara veterānu
vidū, tādējādi mazinot potenciālo tēvu spēju nodot šo negatīvu traumatisko
pieredzi ģenētiski. Līdzīgu sakarību ar FKBP5 metilēšanas rādītāju
izmaiņām uzrādīja arī kognitīvi
biheiviorālās terapijas intervence bērniem ar trauksmes traucējumiem (Roberts
et al., 2015). Kā redzams, viens no veidiem ir
savlaicīga psiholoģiskās palīdzības meklēšana un izmantošana, vēl vairāk,
izskan pat piedāvājumi psihoterapiju nodēvēt par epiģenētiskajām „zālēm”,
norādot uz to, ka rūpīgi piemeklēta terapija var aizstāt zāļu iedarbību (Stahl, 2011 ).
Secinājumi
Kā
redzams, zinātniski tehniskais progress ļauj gan vienlaicīgi atklāt ko līdz šim
nezināmu, gan arī pamatot kādus līdz šim nesaprotamu, pat par tumsonību
uzskatītu, kā arī tautas ticējumos balstītu izpratni par cilvēku un tā
mijiedarbību ar pasauli. Sociālā vide ietekmē indivīdu psihisko veselību un šī
ietekme bioloģiskā veidā var tikt nodota
nākamajām paaudzēm. Tomēr šīs bioloģiskās izmaiņas ir iespējams atgriezt un ne
vienmēr tam ir nepieciešami medikamenti, pētījumi rāda, ka to var paveikt arī
ar psihoterapijas metodēm. Pētījumi ir pierādījuši,
ka psihiskie procesi atspoguļojas bioloģiski, kas nozīmē, ka psihoterapeitiem
ir vērtīgi būt informētiem par šiem procesiem.
Lai arī šķiet, ka atklājumi šajā jomā notiek strauji, tomēr šai jomā
iesaistītie uzskata, ka ātrums nav pietiekams (Curry,
2019). Jautājumu loks ir plašs un, šķiet,
psihologiem būs nepieciešams savas
zināšanas bioloģisko procesu jomā papildināt patstāvīgi.
Izmantoto
avotu saraksts
Alexander, N., Kirschbaum, C., Stalder, T., Muehlhan, M., & Vogel, S. (2020). No association between FKBP5 gene methylation and acute and long-term cortisol output. Translational Psychiatry, 10(1). doi:10.1038/s41398-020-0846-2
Bierer, L. M., Bader, H. N., Daskalakis, N. P., Lehrner, A., Provençal, N., Wiechmann, T., Klengel, T., Makotkine, I., Binder, E. B., Yehuda, R. (2020). Intergenerational Effects of Maternal Holocaust Exposure on FKBP5 Methylation. American Journal of Psychiatry, appi.ajp.2019.1. doi:10.1176/appi.ajp.2019.19060618
Binder, E. B. (2009). The role of FKBP5, a co-chaperone of the glucocorticoid receptor in the pathogenesis and therapy of affective and anxiety disorders. Psychoneuroendocrinology, 34,S186– 195 doi:10.1016/j.psyneuen.2009.05.021
Bishop, J. R., Lee, A. M., Mills, L. J., Thuras, P. D., Eum, S., Clancy, D., , Erbes, C. R., Polusny, M. A., Lamberty, G. J., Lim, K. O. (2018). Methylation of FKBP5 and SLC6A4 in Relation to Treatment Response to Mindfulness Based Stress Reduction for Posttraumatic Stress Disorder. Frontiers in Psychiatry, 9. doi:10.3389/fpsyt.2018.00418
Bronfenbrenner, U. (1994). The Ecological models of Human Development. In International Encylcopedia of Education, Vol.3, 2nd. Ed. Oxford: Elsevier. Reprinted in: Gauvain, M.&Cole, M. (Eds.), Readings on the development od childern, 2nd Ed. (1993, pp.37-34). NY:Freeman
Cameron, E. E., Joyce, K. M., Delaquis, C.P., Reynolds, K., Protudjer, J.L.P. & Roos, L.E. (2020) Maternal psychological distress & mental health service use during the COVID-19 pandemic. Journal of Affective Disorders. 276, 765-774. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.07.081
Curry A. (2019). Parents’ emotional trauma may change their children’s biology. Studies in mice show how. Science doi:10.1126/science.aay7690
Dias, B. G., & Ressler, K. J. (2013). Parental olfactory experience influences behavior and neural structure in subsequent generations. Nature Neuroscience, 17(1), 89–96. http://dx.doi.org/10.1038/nn.3594
DNA. (2020, October 22). Britannica.com https://www.britannica.com/science/DNA
Engel, G. (1977). The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science, 196(4286), 129–136. doi:10.1126/science.847460
Fraga, M. F., Ballestar, E., Paz, M. F., Ropero, S., Setien, F., Ballestar, M. L., Heine-Suner, D., Cigudosa, J.C., Urioste, M., Benitez, J., Boix-Chornet, M., Sanchez-Aguilera, A., Ling, C., Carlsson, E., Poulsen, P., Vaag, A., Stephan, Z., Spector, T.D., Wu, Y.-Z.,… Esteller, M. (2005). From The Cover: Epigenetic differences arise during the lifetime of monozygotic twins. Proceedings of the National Academy of Sciences, 102(30), 10604–10609. doi:10.1073/pnas.0500398102
Gapp, K., Jawaid, A., Sarkies, P., Bohacek, J., Pelczar, P., Prados, J., Farinelli, L., Miska, E., Mansuy, I. M. (2014). Implication of sperm RNAs in transgenerational inheritance of the effects of early trauma in mice. Nature Neuroscience, 17(5), 667–669. doi: 10.1038/nn.3695
Kaati, G., Bygren, L., & Edvinsson, S. (2002). Cardiovascular and diabetes mortality determined by nutrition during parents’ and grandparents’ slow growth period. European Journal of Human Genetics, 10(11), 682–688. doi:10.1038/sj.ejhg.5200859
Klinger-König, J., Hertel, J., Van der Auwera, S., Frenzel, S., Pfeiffer, L., Waldenberger, M., Golchert, J. , Teumer, A. , Nauck, M., Homuth, G. , Völzke, H., Grabe, H. J. (2019). Methylation of the FKBP5 gene in association with FKBP5 genotypes, childhood maltreatment and depression. Neuropsychopharmacology. doi:10.1038/s41386-019-0319-6
Lastovskis F. (15.marts,2019). Gaismas pilī atceļ plānoto 'pesteļošanas' semināru. Delfi.lv https://www.delfi.lv/news/national/politics/gaismas-pili-atcel-planoto-pestelosanas-seminaru.d?id=50911231
Lazarus, R. S., & Launier, R. (1978). Stress-Related Transactions between Person and Environment. Perspectives in Interactional Psychology, 287–327. doi:10.1007/978-1-4613-3997-7_12
Mill, J., Tang, T., Kaminsky, Z., Khare, T., Yazdanpanah, S., Bouchard, L., Jia, P., Assadzadeh, A., Flanagan, J., Schumacher, A., Wang S.-C., Petronis, A. (2008). Epigenomic Profiling Reveals DNA-Methylation Changes Associated with Major Psychosis. The American Journal of Human Genetics, 82(3), 696–711. doi:10.1016/j.ajhg.2008.01.008
Morgan, H. D., Sutherland, H. G. E., Martin, D. I. K., & Whitelaw, E. (1999). Epigenetic inheritance at the agouti locus in the mouse. Nature Genetics, 23(3), 314–318. doi:10.1038/15490
Mulder, R. H., Rijlaarsdam, J., Luijk, M. P. C. M., Verhulst, F. C., Felix, J. F., Tiemeier, H., Bakermans-Kranenburg, M.J., Van Ijzendoorn, M. H. (2017). Methylation matters: FK506 binding protein 51 (FKBP5) methylation moderates the associations of FKBP5 genotype and resistant attachment with stress regulation. Development and Psychopathology, 29(02), 491–503. doi:10.1017/s095457941700013x
Ogden, J. (2007). Health Psychology: A textbook, 4th edition. Maidenhead: Open University Press.
O'Shea, N. (2020, October 1). Covid-19 and the nation's mental health: October 2020.Forecasting needs and risks in the UK. Centre for Mental Health. https://www.centreformentalhealth.org.uk/publications/covid-19-and-nations-mental-health-october-2020
Pagliaccio, D., Luby, J. L., Bogdan, R., Agrawal, A., Gaffrey, M. S., Belden, A. C., Botteron, K.N., Harms, M.P., Barch, D. M. (2013). Stress-System Genes and Life Stress Predict Cortisol Levels and Amygdala and Hippocampal Volumes in Children. Neuropsychopharmacology, 39(5), 1245–1253. doi:10.1038/npp.2013.327
Peterson, J. M. (2007). Systems theories & systemic constellations. Human Systems Institute. https://www.human-systems-institute.com/docs/elscie/Peterson_systems_theories.pdf
Rhea, E. M., Logsdon, A. F., Hansen, K. M., Williams, L. M., Reed, M. J., Baumann, K. K., Holden, S.J., Raber J., Banks, W.A., Erickson, M. A. (2020). The S1 protein of SARS-CoV-2 crosses the blood–brain barrier in mice. Nature Neuroscience. doi:10.1038/s41593-020-00771-8
Roberts, S., Keers, R., Lester, K. J., Coleman, J. R. I., Breen, G., Arendt, K., Blatter-Meunier, J., Cooper, P., Creswell, C., Fjermestad, K., Havik, O.E., Herren, C., Hogendoorn, S. M., Hudson, J.L., Krause, K., Lyneham, H.I., Morris, T., Nauta, Rapee, R.M., … Wong, C. C. Y. (2015). Hpa axis related genes and response to psychological therapies: genetics and epigenetics. Depression and Anxiety, 32(12), 861–870. doi:10.1002/da.22430
Rogers, K. (2018, December 3) Epigenetics. Britannica.com https://www.britannica.com/science/epigenetics
Rutherford, B. R., Choi, C. J., Chrisanthopolous, M., Salzman, C., Zhu, C., Montes-Garcia, C., Liu, Y., Brown, P.J., Yehuda, R., Flory, J., Neria,Y., Roose, S. P. (2020). The COVID-19 Pandemic as a Traumatic Stressor: Mental Health Responses of Older Adults with Chronic PTSD. The American Journal of Geriatric Psychiatry. doi:10.1016/j.jagp.2020.10.010
Sample, I.( 2020, December 27). Covid poses „greatest threat to mental health since second world war”. The Guardian. https://amp.theguardian.com/society/2020/dec/27/covid-poses-greatest-threat-to-mental-health-since-second-world-war
Schiele, M. A., Gottschalk, M. G., & Domschke, K. (2020). The applied implications of epigenetics in anxiety, affective and stress-related disorders - A review and synthesis on psychosocial stress, psychotherapy and prevention. Clinical Psychology Review, 101830. doi:10.1016/j.cpr.2020.101830
Schroder, H. S., Duda, J. M., Christensen, K., Beard, C., & Björgvinsson, T. (2020). Stressors and chemical imbalances: Beliefs about the causes of depression in an acute psychiatric treatment sample. Journal of Affective Disorders. doi:10.1016/j.jad.2020.07.061
Single nucleotide polymorphism. (2019, September 18). Britannica.com. https://www.britannica.com/science/single-nucleotide-polymorphism
Stahl, S. M. (2011). Psychotherapy as an epigenetic “drug”: psychiatric therapeutics target symptoms linked to malfunctioning brain circuits with psychotherapy as well as with drugs. Journal of Clinical Pharmacy and Therapeutics, 37(3), 249–253. doi:10.1111/j.1365-2710.2011.01301.x
Szyf, M., & Bick, J. (2012). DNA Methylation: A Mechanism for Embedding Early Life Experiences in the Genome. Child Development, 84(1), 49–57. doi:10.1111/j.1467-8624.2012.01793.x
Van Steenwyk, G., Roszkowski, M., Manuella, F., Franklin, T. B., & Mansuy, I. M. (2018). Transgenerational inheritance of behavioral and metabolic effects of paternal exposure to traumatic stress in early postnatal life: evidence in the 4th generation. Environmental Epigenetics, 4(2). doi:10.1093/eep/dvy023
Wang, C., Shen, M., Guillaume, B., Chong, Y.-S., Chen, H., Fortier, M. V., Meaney, M. J., Qiu, A. (2017). FKBP5 Moderates the Association between Antenatal Maternal Depressive Symptoms and Neonatal Brain Morphology. Neuropsychopharmacology, 43(3), 564–570. doi:10.1038/npp.2017.232
Winchester, A.M., (2020, May 15). Genetics. Britannica.com https://www.britannica.com/science/genetics
Yehuda, R., Daskalakis, N. P., Bierer, L. M., Bader, H. N., Klengel, T., Holsboer, F., & Binder, E. B. (2016). Holocaust Exposure Induced Intergenerational Effects on FKBP5 Methylation. Biological Psychiatry, 80(5), 372–380. doi:10.1016/j.biopsych.2015.08.005
Zannas, A. S., Wiechmann, T., Gassen, N. C., & Binder, E. B. (2015). Gene–Stress–Epigenetic Regulation of FKBP5: Clinical and Translational Implications. Neuropsychopharmacology, 41(1), 261–274. doi:10.1038/npp.2015.235
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru