svētdiena, 2010. gada 4. jūlijs

Koučings. Kas tas tāds?

Tiešām, jautājums vietā, jo priekšstats par koučingu Latvijā vēl tikai veidojas. Sāksim ar pašu sākumu- t.i. ar vārdu. Vārds „coaching” jeb „coach” ir ļoti anglisks vārds, kas, piekritīsiet, latviešu ausīm skan diezgan kantaini (...Kas, kas tas par kaucienu? Ko, ko Tu teici?). Šim vārdam angļu valodā ir vairākas nozīmes un populārākā no tām ir „treneris” (sportā, kāda mācību priekšmetā vai specifisku iemaņās, piem.dziedāšanā), tāpat šo vārdu lieto, lai apzīmētu lielu garo pārbraucienu autobusu (piem.no Rīgas uz Berlīni brauc ar „coach”). Bet viena no senākajām nozīmēm angļu valodā šim vārdam esot „kariete”, savukārt ungāriski tas nozīmējot „kučieris”. Jā, un vēl ar vārdu „coach” amerikāņi apzīmējot lētākās vietas lidmašīnā (Uh, lidot pa lēto!) Visnotaļ dīvains salikums, teiksiet? Lai nu kā, tomēr jēdziens koučings savādā veidā apvieno visas šīs nozīmes.


Koučings ir process, kura notiek kouča (cilvēka, kurš vada šo procesu) un klienta (vai klientu grupas, ja tas ir komandas koučings) mijiedarbība, kuras rezultātā klients (vai klientu grupa) sev vislabākajā (efektīvākajā, ekoloģiskākajā jeb saudzējošākajā) veidā apzinās un sasniedz sev svarīgos mērķus (biznesā, personīgajā dzīvē, attiecībās, mācībās u.t.t).  Tēlaini izsakoties- klientam ir vēlme kaut kur nokļūt, viņš sēžas karietē un saka kučierim:- „Es gribu nokļūt tur un tur”. Kučieris sēžas uz bukas, ņemas mudināt zirgus un ceļojums sākas! Ceļa laikā klients sarunājas ar kučieri (kučieris ir ļoti ziņkārīgs un uzdod milzum daudz jautājumu) un pārliecinās pats par savas vēlmes patiesumu, jēgu, noderību sev un apkārtējiem, izrunā visus iespējamos veidus, kā panākt nonākšanu nosacītajā galastacijā ātrāku un patīkamāku.... un, pats sev nemanot, nokļūst tur, kur vēlējās (t.i. sasniedz to, ko vēlas). Pasažierim (klientam) ceļojums sanāk „pa lēto”, jeb citiem vārdiem sakot, klientam nav nepieciešamības tērēt savus resursus svešu mērķu sasniegšanā (kā tas varētu gadīties, ja tiek doti labi, bet nederīgi padomi vai norādījumi), klients visus resursus var tērēt savu un tikai savu mērķu sasniegšanā. Kučieris (koučs) ir treneris, kas trenē pasažieri (klientu) saprast, ko viņš īsti vēlas un kādā veidā to vislabāk var sasniegt. Pie kam kučieris nekad neved klientu pa ceļu, kuru zin pats kučieris jeb, citiem vārdiem sakot, - koučs nedod padomus. Klients no kouča nekad nedzirdēs- „Dari tā un šitā!”,  „Tavā gadījumā ir tikai viens rīcības variants un Tev tas ir jādara!”, „Es Tev iesaku...” Tā saka vecāki, skolotāji, veco laiku vadītāji, konsultanti, mentori un ļoti, ļoti daudz citu cilvēku, jā, un reizēm arī draugi. Teiksiet, draugi taču vēl labu, tie taču ir tie,  kas atbalsta, tie, kas ļauj paraudāt uz sava pleca un iesaka labāko, ko var iedomāties. Protams, tas ir lieliski, taču ne vienmēr tas, kas der vienam, der arī otram. Kouči tic katra cilvēka individuālajām spējām, kouči ļauj cilvēkiem pašiem uzņemties atbildību par savu dzīvi un saviem lēmumiem, kouči palīdz atklāt un sajust katram pašam savu potenciālu un izmantot to, padarot savu dzīvi jēgpilnu un patīkamu.


Esmu dzirdējusi, ka par koučingu saka- tā tāda psiholoģiska padarīšana vien ir! Kādreiz cilvēki gāja pie mācītāja, tad pie psihologa, nu iet pie kouča. Neredzu tur nekā slikta, tiešām vairākas koučinga metodes un tehnoloģijas ir pārņemtas no psiholoģijas nozares. Arī ētikas noteikumi abos gadījumos ir ļoti līdzīgi savā būtībā (piem.konfidencialitāte), un pats koučinga process ir līdzīgs- apmēram  stundu gara saruna kas mijas ar  jēgpilnu klusēšanu*. Tomēr, cik bieži esat dzirdējuši par  psihologu, kas strādā ar klientu, lai palīdzētu viņam sasniegt biznesa mērķus (izdomāt jaunu produktu, sasniegt noteiktu apgrozījuma vai realizācijas apjomu), palīdzētu uzrakstīt maģistra (bakalaura, doktora) darbu, palīdzētu atrast veidu, kā sabalansēt savu darba un privāto dzīvi, neko sev tiešām svarīgu nezaudējot? Tās ir tikai dažas no jomām, kur koučings darbojas, t.i. kur ar koučinga palīdzību cilvēki izvirza un sasniedz savus mērķus. Koučingā ir ļoti daudz jomu (specializētu nišu), bet lielākās no tām, kuras var iedalīt sīkāk, ir biznesa koučings (business coaching) un personīgās izaugsmes koučings (life coaching). Bieži vien kouči savu jomu izvēlas, ņemot vērā iepriekšējo dzīves pieredzi. Biznesa kouči nāk no biznesa vides, personīgās izaugsmes kouči no psihologu vidus, bet tas gan nav strikti noteikts likums. Man pašai kā koučam tuvāks ir personīgās izaugsmes koučings, kura ietvaros es palīdzu cilvēkiem risināt dzīves sabalansētības jautājumus un kā viens no šādiem jautājumiem ir ekoloģija attiecībās ar apkārtējo vidi, apkārtējiem cilvēkiem un pašam pret sevi.

Nevar aprakstīt otram cilvēkam sajūtas, kas pārņem, dziedot dziesmu svētkos, ja ne reizes nav mēģināts dziedāt milzīgā kopkorī, nevar pastāstīt kā smaržo tikko nopļauta zālē jūlija tveicē, ja ne reizes nav brists pa pļavu siena laikā, nevar iedomāties zemeņu garšu, ja ne reizes tās nav nācies nobaudīt. Tieši tāpat ir ar koučingu! Lai pārliecinātos, vai koučings ir tas, kas ir noderīgs tieši Jums, ir vērts šo procesu izmēģināt. Šobrīd Latvijā ir jau vairāki desmiti profesionālu kouču, kas savu izglītību ieguvuši gan Latvijā, gan ārpus tās un sniedz profesionālus koučinga pakalpojumus. Lai Jūs iedrošinātu vēl vairāk, pačukstēšu, ka lielākajā daļā gadījumu pirmā koučsesija (t.s. iepazīšanās sesija) ir bez maksas. Savukārt nākamais solis- vairāk vai mazāk ilglaicīga sadarbība atkarīga no katra paša vēlmēm. Jāsaka, gan ka sadarbības ilgums ir atkarīgs no mērķa. Ir mērķi, kuru sasniegšanai būs nepieciešamas 3 sesijas, ir mērķi, kur sadarbība ieteicama vismaz gada garumā. Jebkurā gadījumā tas ir iedvesmojošs ceļojums tikai un vienīgi sev svarīgā maršrutā. Aicinu Jūs atklāt savas neapzinātās spējas un iedrošinu sasniegt to, ko patiešām vēlaties! Dzīve ir pārsteigumu pilna!

Papildus informāciju par koučingu var iegūt mājas lapā www.icf.lv (Internacionālās koučinga federācijas Latvijas nodaļas mājas lapa) vai arī jebkurā interneta meklētājā ierakstot vārdu „coaching” vai „коучинг”.


*par jēgpilno klusēšanu es saucu mirkļus, kad koučs ir uzdevis tāāāāādu jautājumu, kas klientam liek apklust (atsevišķos gadījumos, pirms klusuma pauzes, nosakot: „Labs jautājums!”) un ielūkoties sevī, meklējot pēc atbildes. Tie ir paši dziļāko atklāsmju brīži, kas pārsteidz gan kouču, gan arī pašu klientu.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru